zaterdag, januari 16, 2010

Levend voedsel en enzymen

zaterdag, januari 16, 2010


Update 01/14 Wij eten nog steeds heel veel groente en fruit maar de laatste twee jaar minder volgens de 'raw food' methode. Wat ik ben blijven doen, is groene smoothies maken 's ochtends, zoveel mogelijk groente eten (maar niet meer allemaal rauw) en geen vis.

Als het even kan eet ik zo min mogelijk gefabriceerd of verwerkt voedsel. 'Levend voedsel' heeft enzymen in zich. Ons lichaam heeft ook een enzymvoorraad om te zorgen dat je eten verteert wordt. Enzymen helpen o.a. bij de spijsvertering.  Heel eenvoudig gezegd worden de enzymen in je lijf een handje geholpen door de enzymen in het eten. Hierdoor hou je meer energie over.

Hoe enzymen in voedsel werken werd mij het duidelijkst door het volgende voorbeeld: enzymen in een appel zorgen dat de appel rijp wordt, maar uiteindelijk ook weer verteerd wordt. Als je specifier wilt weten wat enzymen doen bij de spijsvertering klik dan hier. Een ander voordeel van 'levend voedsel' is dat alle voedingswaarden goed bewaard blijven, door het niet te verhitten boven de 40 graden levert het je veel meer voedingsstoffen dan wanneer je eten kookt of bakt.

Mijn man en ik eten zelf bijvoorbeeld veel groente, fruit en ongebrande noten en zaden, deze manier van eten valt onder de 'Raw Food' beweging. Als je daar geïnteresseerd in bent, moet je maar eens Google op 'Raw Food'. Je hebt mensen die 100% 'raw' eten, dat is heel persoonlijk, ik vind het zelf niet nodig. Ik denk dat ik rond de 70/80% 'raw' eet (bv o.a. ook rijst, pasta, af en toe aardappelen en vis) en een patatje op zijn tijd of een heerlijk stuk appelgebak bij mijn favoriete strandtent zijn toch niet te versmaden!

Hoe je een lekkere appeltaart bakt, weten de meeste mensen wel, dus op deze blog zal ik regelmatig recepten plaatsen die afkomstig  zijn uit de 'raw food' hoek, maar ook super lekker en heel gezond en niet onbelangrijk: makkelijk te maken! Het zijn allemaal recepten die ik zelf heb verzonnen of heb uitgeprobeerd en gewoon erg lekker zijn. Vrienden waarvoor ik kook, hebben me al vaker gevraagd om recepten door te mailen, nu kunnen zij ook mooi op deze blog terecht.

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top