zondag, juni 13, 2010

De eetbare tuin (6)

zondag, juni 13, 2010

Het gaat goed met de tuin! Alles is wel erg laat, je hoort dat de natuur zo'n drie weken achter loopt en dat zie je in de groentetuin ook terug volgens mij. Ik heb nog niet heel veel kunnen oogsten, maar vond het wel erg leuk toen ik mijn eerste radijsjes en aardbeien kon plukken.

Ik heb flink wat maatregelen moeten nemen tegen de slakken:
- Hulsttakken door de tuin verspreid (was eigenlijk vooral tegen poezen, werkt goed!)
- na een flinke regenbui gewoon met een bakje op zoek gaan, daarna heb ik ze in het bosje naast de wijk weer uitgezet :-)
- Eco slakkenkorrels gestrooid.
- Om de bakken heb ik koperband geplakt, daar schijnen ze een klein schokje van te krijgen en komen ze dus niet overheen. Lijkt erg goed te werken!

Het was heel grappig, ik had pluksla gezaaid en dat kwam allemaal prachtig op, tot na een flinke regenbui er niks meer te zien was. Eerst dacht ik dat het weg was gespoeld, maar toen ik goed keek, zag ik dat de slakken zich te buiten waren gegaan aan de kleine plantjes en alles hadden opgegeten. Volgens mij moet je daar vooral de humor van inzien anders is het alleen maar heel erg frustrerend!

Verder staan nu alle stekjes (tomaten & mais) ook in de tuin, een deel in de volle grond en een deel in bakken. Ik kreeg als tip van een tuinder dat tomaten het in de volle grond vaak minder goed doen en dat je ze beter in bakken kunt zetten. We zullen het zien. Ook staan er twee olijfkomkommers in de voortuin, die gaan als het goed is flink klimmen en ook twee gewone komkommerplanten. Deze hebben een plexiglazen plaatje als dakje gekregen want ze houden niet van regen. Ze hebben zelfs eventjes onder een paraplu gestaan toen het plotseling begon te hozen en het dakje nog niet klaar was!

Ik heb ook zelf brandnetelgier gemaakt, een natuurlijke mest vol stikstof. Heel simpel: je verzamelt een kilo brandnetels en die doe je in een emmer vol water, daar roer je om de zoveel tijd in en na twee weken is het klaar. Het stinkt behoorlijk, maar de planten schijnen er mooi groen en stevig van te worden (uien en bonen houden niet van deze gier heb ik begrepen). Eergisteren voor het eerst gesproeid, ben benieuwd of het effect heeft.

Een moestuin is meer werk dan ik had gedacht! Ben blij dat ik het in mijn eigen tuin doe en niet een officiële moestuin heb, daarvoor heb ik denk ik op dit moment toch niet genoeg tijd.

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top