donderdag, augustus 19, 2010

Biologisch eten

donderdag, augustus 19, 2010

Het is zo makkelijk om niet na te denken bij wat je eet. Je koopt je spullen gewoon in de supermarkt, alles ligt er prachtig bij. Vlees en vis zien er niet meer uit als dode beesten, er zit geen aarde meer op de groente en alles is netjes, mooi van kleur en schoon.

In de BBC serie Blood Sweat and Takeaway zie je dat er een keerzijde zit aan al dit netjes verpakte en vaak goedkoop eten. In de serie volg je zes jongeren die zelf aan de slag gaan in de kip industrie, op rijstplantages, in een tonijn- en garnalenindustrie. De omstandigheden waaronder gewerkt wordt zijn mens- en dieronterend. Lonen zijn zo laag dat mensen geen uitzicht hebben op een beter leven, de arbeid die geleverd moet worden is keihard en zwaar en kun je niet werken dan word je ook niet betaald. Dieren worden behandeld alsof ze geen levende wezens zijn.

Ik weet dat veel mensen cynisch zijn over fairtrade en biologische producten en zich afvragen of het niet een marketing truc is om ze meer geld afhandig te maken. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar wat ik wel zeker weet, is dat ik liever fairtrade en biologisch koop, dan maar oogkleppen opdoe en niet verder denk dan wat ik in de supermarkt zie liggen. Ik hoop echt dat mijn aankopen bedragen aan een beter bestaan voor:


Mens, Dier en Milieu.


Het is een stuk duurder dan het assortiment dat verkocht wordt bij de doorsnee supermarkt, maar misschien moeten we eens stilstaan bij de gedachte dat aan deze lage prijzen ook een heel hoog prijskaartje hangt.

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top