donderdag, maart 31, 2011

Experiment: Sap Tegen Verkoudheid & Griep

donderdag, maart 31, 2011

Ik drink sinds een klein jaar doordeweeks elke ochtend een glas vers geperste sap. De afgelopen winter en herfst ben ik niet verkouden geweest en heb ik - behalve voor 1 nacht/dag - geen griep gehad. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik heb het idee dat er een verband is (ik ben niet de enige, lees bijvoorbeeld boeken van Jason Vale en Victoria Boutenko).

Om het plaatje compleet te maken: naast het glas sap, eet ik verder gewoon gezond (veel groente en fruit), sport ik een paar keer per week en neem ik extra vitamine D (ook niet onbelangrijk). Een vriendin heeft afgelopen najaar ook een juicer gekocht en ook zij praktisch zonder verkoudheid en griep de winter door gekomen (ook zij slikt trouwens extra vitamine D).

Het viel me dit keer echt op hoeveel mensen er ziek en verkouden worden, niks ernstigs maar wel heel vervelend. Mijn zus zit op het moment van schrijven bijvoorbeeld al een week thuis met twee zieke kinderen, nu is ze zelf ook geveld en haar man die net van zijn werk naar huis is gekomen om de helpende hand te bieden gaf ook al aan dat hij last van zijn keel begon te krijgen.


Ben je het zat om vaak ziek of verkouden te zijn en wil je het experiment aangaan? Ik kan niks garanderen, tenslotte zit elke mens weer anders in elkaar, maar het zou toch alleen al heerlijk zijn als de frequente en duur een stuk omlaag zouden gaan?!

Dit is wat je dan moet doen:

1. Een juicer kopen

Ik heb zelf de Solis Juice Fountain Pro (vermogen van iets van 1200 watt), maar je hebt ook goede van bijvoorbeeld Philips (HR 1866, 700 watt). Met een juicer maak je in een handomdraai heerlijke sappen. Gooi er maar eens twee Golden Delicious appels en een 1/3 citroen doorheen en je weet  niet wat je proeft!! Waanzinnig lekker en enorm rijk aan voedingsstoffen. De Solis Pro kost iets van 350 euro nieuw, maar check ook zeker de marktplaats voor een tweedehands exemplaar. De Philips kost rond de 120 euro en is dus een stuk beter betaalbaar.

2. Juice maken
Het is heel belangrijk dat het sap lekker smaakt anders dan staat het apparaat binnen no time in de kast te verstoffen en dus begin je altijd (per persoon) met twee appels (golden delicious is mijn favoriet, maar andere 'zoete' appels werken ook prima) en een halve citroen. Kies uit het volgende lijstje 2 of 3 extra ingrediënten (per persoon per keer):

1 of 2 wortels
stukje gember
stuk broccoli (vooral in de steel zit sap, zet de juicer eventueel op een lagere stand om er meer uit te krijgen)
kwart paprika
kwart komkommer
1 stuk selderij
half bietje
handvol spinazie (tussen twee appels in persen voor het meeste sap)
stuk kool

Moet het sap voor je gevoel nog wat zoeter, pers er dan een kwart of halve mango bij.

Ik vind het zelf lekker om het sap wat aan te lengen met water (tot een glas van ongeveer 500ml).

Laat het niet te lang staan want dan vervliegen veel nutriënten helaas weer. Drink het op en stel je voor dat al de voedingstoffen meteen opgenomen kunnen worden door je lijf! Er hoeft niks verteert te worden, het gaat bij wijze van spreken meteen je bloedbaan in om aan het werk te gaan!

Kinderen: ik heb zelf geen kinderen, maar ik weet dat nichtjes en neefjes mijn sapjes ook met veel smaak opdrinken, vooral als ze het zelf mogen persen! Soms maak ik het wat zoeter. Meisje vinden 'prinsessensap' helemaal geweldig (door bietjes wordt het sap knal roze)! Ik zou zeggen, laat je fantasie de vrije loop.

Om meer inspiratie en kennis over de kracht van sap op te doen:

http://www.juicemaster.com/shop/books/keeping-it-simple.html
http://www.greensmoothierevolution.com/

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!!

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top