zaterdag, maart 10, 2012

Cake zonder bloem, suiker, boter en eieren

zaterdag, maart 10, 2012

Velen van jullie zullen denken, dat is niet mogelijk! Je kunt geen lekkere cake maken zonder de essentiële ingrediënten van een klassieke cake. Toch is het zo! Ik ben al een tijdje aan het experimenteren, gewoon omdat ik het leuk vind om te kijken hoe ik gezonder kan bakken zonder dat de smaak verloren gaat.

Vanmiddag heb ik een cake gebakken voor het eerst zonder alle vier de ingrediënten en was heel nieuwsgierig hoe hij zou uitpakken en ik ben niet teleurgesteld! Ik dacht, ik klim meteen in de 'pen' om het te delen. Het was alweer een tijdje geleden dat ik gepost had, dus het werd ook wel weer tijd voor een update!

Wat is het recept? Hmmm ik ben niet echt iemand die precies afmeet hoeveel er van wat in gaat, toch lukt het bijna altijd, hier is mijn theorie: in een klassieke cake gaat evenveel boter, suiker als bloem, dat moet je dus een beetje in je achterhoofd houden. Verder is cake beslag een dikke stroperige substantie, ook dat moet je proberen te evenaren. Verder houd ik dezelfde tijd en temperatuur aan van een gewone cake: iets van 50 minuten op 180 graden.

Wat zit er in? Ik deel de ingrediënten op zodat je kunt zien wat een vervanging is voor de originele ingrediënten. Dan krijg je een beetje een gevoel voor de verhoudingen.

Boter = Kokos olie

- Smelt de kokos olie door de pot in heet water te zetten voordat je het toevoegt aan het beslag.
- Veel beter te verteren, veel beter voor je gezondheid. Heb een heel interessant boek gelezen over kokos olie voor de liefhebber. Er wordt gezegd dat kokos olie door je lichaam direct wordt omgezet in energie en niet in je vetcellen gaat zitten.

Suiker = Appelmoes en Agave siroop

Ok je kunt de suiker niet helemaal weglaten uit het beslag, cake is tenslotte zoet! Ik gebruik een combinatie tussen agave siroop (biowinkel) en appelmoes (Hak heeft tegenwoordig Puur Moes zonder suiker en zoetstoffen). Je kunt het ook proberen met alleen appelmoes (zelf nog niet gedaan) of agave vervangen voor bijvoorbeeld Stevia, Xylitol (heeft niks met kauwgum te makken, is een natuurlijke zoetstof).

Eieren = 2 rijpe bananen

Ik kwam er laatst achter dat bananen vaak gebruikt worden in de veganistische keuken (geen dierlijke producten), ze hebben min of meer hetzelfde effect dat eieren hebben in een beslag. Kun je ook gebruiken in bijvoorbeeld pannekoeken beslag.

Bloem = Amandelmeel, gemalen lijnzaad, glutenvrij bloem (van bijvoorbeeld havervlokken)

Werkt uitstekend! Ik doe meestal half/half amandelmeel en dan een flinke schep gemalen lijnzaad. Je kunt ook spelt bloem gebruiken ipv glutenvrije bloem.

Bakpoeder + baking soda (zuiveringszout)

Zodat je cake gaat rijzen, een theelepeltje van allebei is voldoende.

Nu is het de truc om een beslag te krijgen dat dik en stroperig is. Even proeven of het zoet genoeg is en dan kan het in de voorverwarmde oven! Natuurlijk is het super lekker om er nog wat andere dingen aan het beslag toe te voegen. Hier een voorzet:

- stukjes appel
- cranberry's
- gewelde rozijnen
- gemalen kokos
- amandelen
- wat vanille of kaneel voor de smaak
- beetje zout (ook goed voor de smaak)

Eet smakelijk!!






Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

37 comments:

  1. Heerlijk hoor, Wij hebben er alweer een tweede gemaakt. vooral de stukje appel zijn er lekker in. Ik gooi er frambozen in ipv cranberry's, die maken het ook zoet en een theelepel stroop (bij biowinkel, zonder suiker, pure appelstroop) En de goudrenette appel is ook het lekkerst.
    Ik had laatst geen banaan, en toen ging het ook redelijk goed. :-D Dus als de kinderen hun appelmoes niet helemaal opeten dan maak ik het op in een cake. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he?! Ik vind zelf de amandelen erin ook erg lekker. Ik had er laatst geen bakpoeder doorgedaan en toch kwam hij prima omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt heerlijk en het is veel gezonder! Het is mij alleen niet duidelijk wat precies de verhoudingen zijn. Kun je dat nog toevoegen? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai! ik ben niet echt iemand die precies afmeet hoeveel er van wat in gaat, toch lukt het bijna altijd, hier is mijn theorie: in een klassieke cake gaat evenveel boter, suiker als bloem, dat moet je dus een beetje in je achterhoofd houden. Verder is cake beslag een dikke stroperige substantie, ook dat moet je proberen te evenaren. Verder houd ik dezelfde tijd en temperatuur aan van een gewone cake: iets van 50 minuten op 180 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn eerste cake is mislukt is niet gerezen en te nat heb misschien toch iets niet goed gedaan met de verhoudingen,dat vind ik toch moeilijk als het er niet bij staat


    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat langer in de oven laten staan, niet alle ovens hebben dezelfde baktijd omdat ze bijv een andere maat hebben of oud zijn

      Verwijderen
  6. Hi Marijke,

    Ja ik kan me voorstellen dat het onhandig is dat de maten er niet bij staan. Ik zal proberen om de volgende keer dat ik 'm maak, het op te schrijven. Zorg in ieder geval dat het cake beslag een dikke stroperige substantie moet zijn. Is het te nat, dan moet er meer 'bloem' bij. Het moet met wat tegenzin uit je beslagkom in je cakeblik lopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,

    Bedankt voor je inspiratie. Ik heb de cake gemaakt met: twee eieren, 125 ml boter (geen kokosolie in huis), 125 gram rijstmeel, 125 ml alpro soja melk,drie a vier eetlepels agavesiroop, twee keer een scheut van de stevia, wat kokosnoot (geraspt) op gevoel erbij en als laatste nog de rozijnen. Heerlijk!

    Alleen had ik de siliconen cake vorm in nog met boter ingevet. Dat kun je toch beter niet doen, wordt hij erg vettig van... Al doende leert men he?! Dus de grote cake heb ik langer in de oven gezet en de boter afgegoten... De mini vormpjes die ik had gevuld waren prima gelukt. :-)
    Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Marieke,

    Helemaal met je eens! Al doende leert men :-) Die instelling heb ik ook. De ene keer is de uitkomst wat minder dan de andere keer. Wat een goed idee om er kokosnoot rasp doorheen te doen. Ik vind de cake zelf ook het lekkerst als er vulling in zit. Heb hem zelf laatst met verse ananas gemaakt, was ook heerlijk.

    Rijstmeel ga ik ook eens proberen. Goed idee.

    Groetjes,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn he, als je elkaar kan helpen! :). Ik ben mijn berichtje weer even terug gaan lezen. Ik schrijf het voor mezelf nooit op, ghighi.
    Heb je het al geprobeerd met de rijstmeel? Ben benieuwd wat jouw uitkomst is. Boekweit ook al eens geprobeerd? Ik vind zelf die meel wat zwaarder op de maag liggen. Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee ben er nog niet aan toegekomen om de rijstmeel te proberen. Mijn laatste bak avonturen waren met chocolate chip koekjes, hmmmmm ook heerlijk. Ik ga snel weer eens deze cake maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoeveel bananen gaan in de plaats van één ei?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai,

    Je gebruikt 1 rijpe banaan of 30 gr appelmoes als vervangingen voor 1 ei.

    Groetjes,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  13. he meiden zag de recepten staan dit ga ik zeker eens uitproberen ik zelf kan niet tegen suiker dus dit is een mooi alternatief en voor de kids ook veel beter laat zeker weten of het gelukt is en voor wat ik precies heb gekozen bedankt voor de tips.groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geprobeerd. Lekker... maar niet te eten zonder vork. Niet de bedoeling van een cake he?

    Ik nog nog eens een poging wagen, want de smaak ik wel lekker! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed om te horen dat je 'm lekker vond smaken Maria, das het belangrijkst :-) Misschien wat meer bindmiddel (banaan-eieren)?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb de cake gemaakt maar die van mij is erg vettig geworden, het ruikt en smaakt naar gebakken banaan, heerlijk natuurlijk maar behoorlijk zwaar op de maag.. Ik denk dat ik te veel kokosolie gebruikt heb..
    Klopt het dat je de banaan wel heel goed proeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Lydia, als de cake te zwaar op de maag ligt, dan moet je inderdaad minder olie gebruiken. Ik zal de volgende keer dat ik 'm bak eens even hoeveelheden afmeten en toevoegen aan deze post. Had niet verwacht dat ie zo populair zou zijn! Vervang 1 banaan, door appelmoes dat helpt om de banaansmaak te verminderen. Zeker als je grote bananen hebt gebruikt, dan kan die smaak overheersen. Groetjes, Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo, met xylitol moet je wel uit kijken. Je gaat er windjes van laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. geniaal deze redenering om cake te bakken! ik had wel eieren in huis, geen appelmoes... wel appeldiksap en mijn eerste cake zonder suiker werd een feit! een lekker feit !! dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heb je heel miss een recept voor een basis cake hiermee? want het wil me niet helemaal lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nu zou ik heel graag eens een cake met amandelmeel en kokosolie maken, maar heb je miss een recept voor mij voor een kleine cake? (wat nromaal bijv 150 bloem ,150 suiker, 150 boter, 3 eieren is)?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hi Casper, sorry voor de wat late reactie! Als je afwijkt van de normale ingredienten van een cake dan moet je wat gaan experimenteren. Ik kan je aanraden om het volgende eens uit te proberen:

    Oven op 180 graden voor verwarmen.
    75 gram amandelmeel
    75 gram speltbloem
    150 gram kokossuiker (biowinkel)
    150 gram gesmolten kokosolie
    3 eetlepels lijnzaadmeel + 9 eetlepels water (ei vervangers)
    1 th lepel bakpoeder
    snufje zout
    eventueel wat vanille extract


    Meng de bloem, amandelmeel, bakpoeder, zout en kokossuiker in een kom. Doe het lijnzaad in een bakje met de eetlepels water en laat het even intrekken. Meng de olie en de lijnzaad door de droge ingredienten samen met eventueel wat vanille extract. Klop het even goed door, zodat er lekker lucht bij komt. Het beslag moet stroperig zijn, als het te dun is dan moet je er nog wat bloem bij doen en de dik nog olie of eventueel wat amandelmelk.

    TIP. ik voeg ook altijd nog 1 thee lepel baking soda toe. Dat helpt goed met rijzen. (zuiveringszout http://www.unlimitedhealth.nl/shop/baking-soda-gram-p-1812.html)

    Schep in een vorm en zet 40 minuten in de oven, check met een mes of het gaar is en stop het anders nog even terug voor een 10 minuten.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi,
    Ik wil deze cake graag maken binnenkort, maar dan met eieren i.p.v. bananen. Hoeveel eieren kan ik dan het beste gebruiken?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo,

    Ik ben pas begonnen met suikervrij eten en ik wou wat uitproberen voor mijn verjaardag over een paar weken. Dus ik dacht ik ga proberen een suikervrije appeltaart te maken. Hiervoor heb ik gebruikt;

    - 75 gr speltbloem
    - 50 gr amandelmeel
    - 1/2 tl bakpoeder
    - 1 ei
    - 50 gr suikervrije abrikozenjam
    - 75 gr roomboter
    - snufje zout

    Ik heb een klein taartje gemaakt, om het even uit te testen. Het heeft zo'n 40 minuten in de oven gestaan en het rook heerlijk. Maar ik vond het deeg uiteindelijk wel erg droog/bloemig smaken. Wat moet ik eraan veranderen?
    Tevens vond ik het deeg erg slap en lastig in de vorm te krijgen. Zodra je het had uitgerold en wou oppakken om in de vorm te doen, viel het uit elkaar. Tips hiervoor?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hi Natascha,

    Als het deeg erg droog was, dan zou ik eens proberen om er wat (amandel) melk aan toe te voegen. De logische toevoeging zou meer boter zijn, maar dat maakt het natuurlijk erg vet. Verder zou ik het deeg eventueel even in de koelkast doen om het te laten rusten voor je het in de vorm doet en ik zou het zelf niet uitrollen maar gewoon in de vorm 'plakken'. Dat is een stuk makkelijker, zo doe ik het zelf ook altijd.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je kunt ook eens naar dit recept voor appeltaart kijken wat ik op mijn blog heb staan: http://geweldig-gezond.blogspot.nl/2011/07/recept-appeltaart.html

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb 150 gram speltmeel, 150 gram (zelfgemaakte) appelmoes met honing en kaneel, 50 gram cocosolie, 100 gram roomboter , snufje zout n 2 grote bananen gepureerd plus baking soda. Het is 1 te zware massa geworden :(

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hi Anoniem, het klinkt als veel 'natte' ingredienten: appelmoes, bananen, kokosolie en roomboter tegenover 150 speltmeel. Heb je ook bakpoeder toegevoegd? Voeg de volgende keer iets meer speltmeel bij of havermout of minder vet. Zie het als een chemisch experiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dat ziet er heerlijk uit! Ik ga dat ook proberen te maken. Ik zal deze bij mijn andere verslagen plaatsen op: www.zogekookt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De hoeveelheden erbij hebben zou fijn zijn het lukt me zo echt niet :(

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wij hebben het volgende recept gebruikt:

    3 rijpe kleine bananen
    150 g kokosolie
    75 g speltbloem
    100 g amandelmeel
    20 g hazelnootmeel
    20 g geraspte kokos
    2 el ahoornsiroop
    1 tl bakpoeder
    1 tl baksoda
    50 g rozijnen

    We hebben dit 50 min in een 180 graden oven gehad. De cake smaakte goed, maar was een beetje te vettig. In het vervolg zou ik hem dus met iets meer droge ingrediënten of iets minder olie maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Het is een fabel dat je van vet eten dik wordt. Even kort gezegd: Je hebt weinig suiker in je bloed. Als je veel suiker eet (en drinkt) wordt de overtollige suiker door de insuline uit je bloed gehaald en als vet in je cellen opgeslagen. Hier een interessant artikel daarover: https://melchiormeijer.wordpress.com/artikelen-4/suiker-de-bittere-waarheid/

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi, wat een fijne site is dit! Nu ben ik op zoek naar een recept voor cake zonder ei en suiker. Veel ingrediënten die ik hier zie staan als vervanger, passen ook niet in het dieët (kokosolie, amandelmeel, bananen, bakpoeder). De suiker is te vervangen door appelmoes, maar wat kan ik het beste kiezen als vervanger voor de eieren? En welke hoeveelheden zijn dan het beste?
    Een moeilijke vraag, maar wel een enorme uitdaging! :-)
    Dank alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja als ik lees zonder boter maar er gaat dan 150!!!! gram kokosolie in dan is het voor mij al een NO go . Het gaat om de hoeveelheid calorieen die je tot je neemt waar je dik van wordt ondanks al de verhalen die je tegenwoordig leest op het internet. Eet je meer calorieen dan je verbruikt kom je aan. Zo simpel is het helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik ben het niet helemaal met je eens. Niet elke calorie is hetzelfde. Natuurlijk moet je letten op het totaal aantal calorieen en ook op de hoeveelheid vet die je tot je neemt, maar het is niet zo dat je van all calorieen evenveel aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top