woensdag, maart 20, 2013

Recept: Bloemkool rijst

woensdag, maart 20, 2013


Laat je niet afschrikken door de titel want bloemkool rijst is super lekker! Heb het afgelopen week voor het eerst gemaakt en mijn man had niet eens door dat het geen rijst was. Waarom bloemkool ipv gewone rijst? Andere voedingswaarde, meer groente op je bord, makkelijker te verteren en waarom niet :-)

Wat heb je nodig:


- 1 bloemkool (ik gebruik biologische)
- een keukenmachine
- 1 ui en wat knoflook
- zout/peper
- cayenne peper
- curry kruiden
- iets van ketjap (ik gebruik Bragg Liquid Aminos, super gezond en lekker!)
- 1 ei
- iets van noten/zaden (cashews, pistache, pompoen, zonnebloem oid)

Snij de bloemkool in roosjes en vermaal ze in de keukenmachine tot de grote van rijstkorrels. Verhit olie (ik gebruik kokos olie) in een wokpan en doe er de ui en knoflook in, voeg als het glazig is de cayenne peper en curry kruiden toe. Doe de bloemkool in de wokpan en voeg na een paar minuten in een kuiltje in het midden de ketjap toe. Schep het telkens even om net als met gewonen nasi en maak weer een kuiltje voor het ei, schep het ei door de nasi. Als laatste doe je de noten/zaden erbij en breng op smaak met zout/peper.

Lekker met een komkommer/ tomaten salade. Eet smakelijk!!!

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

5 comments:

  1. Wat een super lekker en makkelijk gerecht, de komkommer tomaat salade maakte het gerecht minder heet.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heerlijk, alleen heb ik geen keukenmachine. Is er een alternatief?

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Sandra, je zou het kunnen proberen te snijden. Begin dan boven op en in hele dunne reepjes, ik denk dat het dan ook in kleine stukjes uit elkaar valt. Eventueel nog met twee messen nasnijden in een grote bak. Mocht je overwegen een keukenmachine te kopen, dan kan ik je die van Magimix van harte aanraden! Duurzaam en simpel in gebruik! Ik heb die van mij via de markplaats gekocht, scheelde me een boel geld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor dit recept!
    Het is inderdaad heel lekker! En in een mum van tijd klaar. De typische bloemkoolsmaak is er niet meer.
    Ik heb het ook al klaargemaakt met met uitsluitend look, ui, bloemkool, peper en zout. Met een beetje kurkuma erbij krijg je mooi gele 'rijst'. Ik zou het eerder couscous noemen, want daar lijkt het meer op. Lekker bijgerechtje.
    Groetjes
    Einna S.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Einna,

    Klinkt als een lekkere variatie, ga ik ook proberen!

    Groetjes,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top