dinsdag, mei 21, 2013

Bespaar geld en maak je eigen cruesli

dinsdag, mei 21, 2013

Wij eten meestal tussen de middag warm en 's avonds een bak fruit met cruesli/muesli. Ik liet me soms verleiden door dure cruesli van de biowinkel, de één nog lekkerder dan de ander maar wauw wat een geld kost dat! Zeker als je een man hebt die het halve pak in één keer op zijn bord strooit...


Toen las ik ergens op een blog een postje van iemand die cruesli altijd zelf maakt, geen ingewikkelde toestanden maar super makkelijk! Zij gebruikt gewone boter, ik kies liever voor de gezondere optie van kokosolie. Ik heb het meteen geprobeerd en kan het iedereen aanraden, het is super lekker en inderdaad zo klaar. Hele leuke bijkomstigheid: het scheelt je een heleboel geld!!

Recept:

1 kilo biologische muesli met noten en rozijnen (kan natuurlijk ook zonder toevoegingen)
1/2 C honing
1/2 C kokosolie
1 gevulde theelepel kaneel
snufje zout

Verwarm de over voor op 185 graden. Smelt de kokosolie in een bak heet water, meng de honing, kaneel en zout erdoor en giet dit mengsel over de muesli. Schep alles goed door elkaar. Leg een laag op een bakplaat (ik doe het in twee etappes, 500 gr per keer). Een minuut of 6 tot 8 is voldoende, hou de oven even in de gaten om te zorgen dat het niet te bruin wordt. Laat het afkoelen en schep het dan in een vershoudblik of pot. KLAAR!

TIP 1. Je kunt natuurlijk variëren met de hoeveelheid honing en kokosolie! Kunt ook nog vanille extract o.i.d. toevoegen.

TIP 2. Extra rozijnen, lijnzaad, chiazaad, kokosrasp, gedroogd fruit, ongebrande noten voeg je het beste toe nadat je de cruesli uit de oven haalt, veel voedingsstoffen zijn niet bestand tegen de hoge oven temperaturen en gaan verloren.

TIP 3. Super leuk om cadeau te doen in bijvoorbeeld een leuke wekpot!

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

3 comments:

  1. Ik heb gisteren jou recept voor het maken van je eigen cruesli gevolgd en ik heb 1 ding te zeggen: hmmmmmmmmm! Lekker! Hartelijk bedankt voor dit receptje, mijn kinderen vonden het ook fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te horen dat het een succes is!

    BeantwoordenVerwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top