maandag, augustus 26, 2013

Pindakaas maken? Zo gepiept!

maandag, augustus 26, 2013

Hier in huis laaide de discussie over pindakaas weer eens op :-) Ik koop het liefst pindakaas van de biowinkel, maar mijn man vindt die eigenlijk niet lekker (heeft hij ook wel een beetje gelijk in), maar ik vindt heel eerlijk de pindakaas van Calvé niks. Kan er niet mijn vinger op leggen, maar ik vind het gewoon raar dat het zo anders smaakt dan alle biopindakazen bij elkaar (smaken allemaal ongeveer hetzelfde). Calvé zégt wel dat dat er alleen pinda's (85%), olie en zout in zit, maar ik geloof het eigenlijk niet (ook al heb ik geen poot om op te staan).

Maar goed, lang verhaal kort: Calvé pindakaas was vandaag op en in de voorraadkast stond nog een pot van de biowinkel. Helaas wist ik dat na de discussie van afgelopen week die pindakaas onaangeroerd in de koelkast zou blijven staan, tot er weer een pot van Calvé was gekocht. Dus in een brainwave heb ik het volgende gedaan:

1. Open de pot en giet de olie op de pinda's in de gootsteen

2. Schep de pindamassa in een keukenmachine en voeg naar smaak toe:

- gesmolten kokosolie (om het smeuig te maken)
- (tamari) soya saus
- sambal (ik had een wat zoete in de koelkast staan)
- beetje extra zout
- geelwortelpoeder (erg veel nuttige en goede eigenschappen: link, link)
- zwarte peper (daardoor wordt geelwortel goed opgenomen in je bloed)
- gedroogde rode peper (ter compensatie van de wat zoetige sambal)

3. Meng alles door elkaar en proef tussendoor of de smaak en substantie goed is!

4. Doe de pindakaas terug in de pot en KLAAR!

Resultaat: pindakaas is lekker bevonden en wordt opgegeten! Ook ideaal als je eens een ander smaakje aan je pindakaas wil en de kokosolie & geelwortel beïnvloeden de smaak niet (pinda overheerst te veel) en maken je pindakaas bijna tot een superfood!


Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

4 comments:

  1. Snap niks van dit recept, hoeveel pinda's en waarom: Open de pot en giet de olie op de pinda in de gootsteen"???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaak drijft er een laag olie op de pindakaas. Die gooi ik altijd weg. Vervolgens schep je gewoon de pindamassa in een keukenmachine en voeg je de ingredienten toe. Tussendoor proeven totdat het de smaak heeft die je wil hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar koop je eigenlijk 'gezonde pinda's'??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een goede vraag :-) Als ik pinda's koop dan koop ik deze bij Unlimited Health:

    http://www.unlimitedhealth.nl/shop/jungle-peanuts-gram-p-1283.html

    BeantwoordenVerwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top