donderdag, september 19, 2013

Super makkelijk spelt havermout broodje zonder gist

donderdag, september 19, 2013

Dit lekkere broodje is licht verteerbaar en snel klaar. Speltbloem heeft minder gluten en een deel van het bloem wordt vervangen voor havermout. Doordat er geen gist in zit maar baking soda, hoeft het niet te rijzen en is het na een half uurtje in de oven klaar om te eten! Zonder zuivel als je de karnemelk vervangt voor amandel- of soyamelk. Daar moet je wel een beetje azijn aan toevoegen om het zure karakter van karnemelk te benaderen.

2 C speltbloem (update 5/14: helemaal met havermout is ook heerlijk! Dan dus 3C havermout in het totaal)
1 C havermout
1 C amandelmelk/soyamelk met een eetlepel azijn (apple cider) óf karnemelk
1 tl zout
1 tl baking soda (zuiveringszout te koop bij unlimitedhealth, de drogist of bij de grotere biowinkel)
1 tl bakpoeder
1/4 C gemengde zaden: pompoen, zonnebloempit, sesam

Verwarm de oven voor op 200 graden. Meng de droge bestanddelen inclusief pitjes/zaden (bewaar een paar voor over het broodje) door elkaar en voeg daar de amandelmelk of karnemelk aan toe tot een cake-achtig beslag ontstaat. Doe het in een klein cake/broodblik dat je een hebt ingevet en met bloem bestrooid, strooi de rest van de pitjes/zaden op het broodje. Voor 30/35 minuten in de oven en klaar!

Je kunt dit basis recept variëren door noten, rozijnen, kaneel, kardemom e.d. toe te voegen. Ik maak soms ook een pasta van amandelmeel, ahornsiroop, kaneel en een snufje zout. Doe dan de helft van het beslag in het blik, daarop een deel van de pasta, dan de rest van het beslag en bovenop de rest van de pasta. Heerlijk zondagsbroodje!

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

10 comments:

  1. klinkt lekker. Zou dit ook ingevroren kunnen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het zelf al enkele keren gemaakt en ingevroren, wel in plakjes gesneden. Smaakt nog prima!

      Verwijderen
  2. Ja hier in huis is het een succes, ik maak het zo'n beetje om de dag. Je kunt de amandelmelk ook goed vervangen voor soya melk. Invriezen lijkt me geen probleem. Misschien eerst even in plakjes snijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kom toevallig op je site terecht. lijkt me een lekker broodje! Weet alleen niet wat de C betekent als maat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het is een heerlijk broodje en ook lekker makkelijk om te maken. Ik bak het bijna elke dag. C is een Amerikaanse maat, een CUP. Kun je kopen bij een kookwinkel of een wat grotere AH. Het is ongeveer hetzelfde als de inhoud van een gewone mok.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een lekker brood! Bak je dit brood in een blik/vorm of gewoon los in de oven? Ik heb geen broodvorm, wel een porceleinen ovenschaal of glas. Ik neem aan dat je er ook bolletjes van kan maken?
    Groet, Wessy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wessy, sorry voor de late reactie! Ik denk zeker dat je er bolletjes van kunt maken, moet je het misschien iets stevig maken door wat minder melk. Ik bak het in een broodblikje. Zelfde maat ongeveer als een klein cake blik.

      Verwijderen
  6. Hi Bianca, denk je dat ik de speltbloem ook voor speltmeel zou kunnen vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb dit brood net gemaakt, geen karnemelk maar kefirmelk, lijnzaad en hennepzaad erbij en een handje rauwe quinoa... Heeeerlijk! Morgen maten omrekenen voor de BBM! Dit brood is een blijvertje!

    BeantwoordenVerwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top